• Εισαγωγή • Συντελεστές • Περιαστικοί Μύθοι • 'Aρθρα • Συχνές Ερωτήσεις • Επικοινωνία
 
 

Newsletter 5

10 Ιανουαρίου 2006

 

Σε αυτό το Newsletter


Ύστερα από μια μακρά αναμονή, και αφού μάλλον περίμενα να μπει το 2006, το 5ο newsletter είναι πλέον έτοιμο. Σ' αυτό λοιπόν το newsletter βλέπω τα τελευταία δρώμενα για το Ευφυή Σχεδιασμό στην Αμερική (όπου η καταδικαστική απόφαση μιας πολύκροτης δίκης βάζει τα πράγματα στη θέση τους), άλλη μια απάντηση στα λεγόμενα του κ. Λιακόπουλου, μια επιστολή ενός αναγνώστη για τον ρόλο των ΜΜΕ στη διάδοση ψευδο/παραεπιστήμης, καθώς και μια ανάλυση σχετικά με την ελληνική γλώσσα, τους υπολογιστές και τους λεξαρίθμους. Και τέλος, κάποιες διευκρινήσεις σχετικά με τις επιστολές που παίρνω.


Καινούργιες Προσθήκες

Πρέπει να ομολογήσω ότι τους τελευταίους μήνες δεν έχω πολύ ελεύθερο χρόνο και έτσι το skepdic έχει μπει σε δεύτερη μοίρα. Δεν μπορώ να πω ότι ανανεώνεται με τον ρυθμό που θα ήθελα. Όπως και να 'χει πάντως, από το τελευταίο newsletter έχουν προστεθεί εννιά καινούργιες καταχωρίσεις και κάποια καινούργια σχόλια για τους λεξαρίθμους. Το τελευταίο σχόλιο λοιπόν στην διαμάχη περί λεξαρίθμων, το έκανε ο κύριος Φραγκανέστης, και μπορείτε να το διαβάσετε εδώ. Αποσπασματικά θα αναφέρω τα εξής από την επιστολή. Γράφει ο κ. Φραγκανέστης :

Αν, όπως γράφει ο κ. Χώνιας:
4184 = ΑΡΙΘΜΟΣ ΤΕΣΣΑΡΕΣ ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΚΑΙ ΕΝΝΙΑΚΟΣΙΑ ΚΑΙ ΕΝΝΕΝΗΚΟΝΤΑ ΚΑΙ ΠΕΝΤΕ ΣΗΜΑΙΝΕΙ
4184 = Η ΑΝΑΛΟΓΙΑ ΑΡΙΘΜΩΝ ΤΩΝ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΕΣΤΙ
4184 = Ο ΚΩΔΙΞ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΑΛΦΑΒΗΤΟΥ ΕΣΤΙ
4184 = ΤΟ ΜΕΓΑ ΜΥΣΤΙΚΟΝ ΤΩΝ ΑΡΙΘΜΩΝ ΕΣΤΙ

Τότε, τι συμβαίνει μ'αυτό....
4184=ΑΝΟΗΤΩΝ ΠΙΣΤΗΣ ΓΕΛΟΙΑ, ΑΝΟΗΤΗ ΠΑΝΥ ΜΑ ΚΑΙ ΜΩΡΗ
ιδίως οι συνδυασμοί (βάζουμε και λίγο kabbalah) είναι πολύ ενδιαφέροντες

Η ΑΝΑΛΟΓΙΑ ΑΡΙΘΜΩΝ ΤΩΝ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΕΣΤΙ = ΑΝΟΗΤΩΝ ΠΙΣΤΗΣ ΓΕΛΟΙΑ, ΑΝΟΗΤΗ ΠΑΝΥ ΜΑ ΚΑΙ ΜΩΡΗ
ΤΟ ΜΕΓΑ ΜΥΣΤΙΚΟΝ ΤΩΝ ΑΡΙΘΜΩΝ ΕΣΤΙ = ΑΝΟΗΤΩΝ ΠΙΣΤΗΣ ΓΕΛΟΙΑ, ΑΝΟΗΤΗ ΠΑΝΥ ΜΑ ΚΑΙ ΜΩΡΗ

ίσως χρειάζεται κάποια μελέτη το θέμα...

Το (αντί)παράδειγμα του κ. Φραγκανέστη είναι αρκετά εύστοχο. Παρόμοια τέτοια παραδείγματα είχε παραθέσει και ο Μανώλης Παρούσης στην δική του απάντηση περί λεξαρίθμων. Ο κ. Φραγκανέστης λοιπόν απέδειξε χρησιμοποιώντας τους ίδιους του λεξαρίθμους ότι...η πίστη στου λεξαρίθμους είναι μωρία. Όπως σημείωσα και στην απάντηση μου στο σχόλιο του κ. Φραγκανέστη, υποθέτω πως μπορούμε να βρούμε αρκετά τέτοια αντιπαραδείγματα για τους λεξαρίθμους. Όμως, οι πραγματικοί πιστοί των λεξαρίθμων δεν πρόκειται να πειστούν.

Πέρα λοιπόν από το σχόλιο για τους λεξαρίθμους, οι καινούργιες καταχωρίσεις είναι οι εξής: Σύνθετη Ομοιοπαθητική, Ευφυής Σχεδιασμός, Αγιουρβεδική ιατρικής, Οργόνη, Ρεφλεξολογία, Ιριδολογία, Φαινόμενο Φόρερ (Forer), το Φαινόμενο Μπάρνουμ (Barnum) και τέλος η Κιβωτός του Νώε. Το σχόλιο που θα ήθελα να κάνω, αφορά στον ευφυή σχεδιασμό.

-Ευφυής Σχεδιασμός

Όσοι δεν γνωρίζετε τι είναι ο ευφυής σχεδιασμός (ΕΣ), μπορείτε να διαβάσετε την καταχώριση του skepdic, πάνω στο θέμα. Οι εξελίξεις λοιπόν στην Αμερική είναι ραγδαίες και καταδικαστικές για το εν λόγω "θεολογικό πόνημα" των υπερατλαντικών φονταμενταλιστών. Στο Dover της Pennsylvania 11 γονείς στράφηκαν κατά του σχολικού συμβουλίου της περιοχής γιατί αυτό είχε ψηφίσει μια απόφαση όπου ανάγκαζε τους καθηγητές να διαβάζουν μια δήλωση στο μάθημα βιολογίας, η οποία παρουσίαζε την θεωρία της εξέλιξης ως μια αμφισβητήσιμη θεωρία και πρότεινε τον ΕΣ σαν εναλλακτική. Κατά τη διάρκεια της ακροαματικής διαδικασίας, κλήθηκε ο Michael Behe ως μάρτυρας, γνωστός υπέρμαχος του ΕΣ όπου έχει γράψει και βιβλία πάνω στο θέμα προσπαθώντας να τον παρουσιάσει σαν επιστημονική θεωρία.

Ο Behe λοιπόν αναγκάστηκε να παραδεχτεί ότι αν ο ΕΣ μπορεί να θεωρηθεί επιστημονική θεωρία, τότε το ίδιο μπορεί και η αστρολογία! Ο δικηγόρος των εναγόντων παρουσίασε τον ορισμό που δίνει για την επιστημονική θεωρία η Εθνική Ακαδημία Επιστημών ( US National Academy of Sciences ) της Αμερικής. Σύμφωνα με την ΕΑΕ λοιπόν, "Θεωρία: στην επιστήμη, μια καλώς τεκμηριωμένη εξήγηση κάποιων πλευρών του φυσικού κόσμου, η οποία μπορεί να περιλαμβάνει γεγονότα, νόμους, συμπεράσματα και ελεγμένες υποθέσεις". Ο Behe δήλωσε ότι "σύμφωνα με το δικό μου ορισμό, επιστημονική θεωρία είναι μια προτεινόμενη εξήγηση η οποία στρέφεται σε φυσικά δεδομένα και λογικά συμπεράσματα"!. Ο κύριος Behe λοιπόν μπερδεύει το επιστημονικό με το εμπειρικό και μάλλον θεωρεί πως ότι στρέφεται σε εμπειρικά δεδομένα, είναι και επιστημονικό. Δυστυχώς βέβαια για τους υπερμάχους του ΕΣ, ο ορισμός που δίνει ο κ. Behe για την επιστημονική θεωρία, είναι στην πραγματικότητα ο ορισμός της "υπόθεσης".

Η δίκη τελείωσε στις 12/12/2006 και ο δικαστής John Jones αποφάσισε πως ο ΕΣ είναι ουσιαστικά ένας ρετουσαρισμένος δημιουργισμός. Είπε ότι η ιστορία του ΕΣ δείχνει πως στην πραγματικότητα ο ΕΣ είναι ο δημιουργισμός με τις ρητές αναφορές στη Βίβλο και το Θεό απούσες. Ως τέτοιος, είναι μια θρησκευτική θεωρία και όχι επιστημονική. Συνεπώς δεν μπορεί να διδάσκεται στα σχολεία των ΗΠΑ. Ο δικαστής είπε επίσης ότι η γλώσσα που χρησιμοποιεί το σχολικό συμβούλιο του Dover είναι παραπλανητική γιατί χρησιμοποιεί τον όρο "θεωρία", για την θεωρία της εξέλιξης, αποκομμένο από της επιστημονική σημασία της. Όπως έχουμε ξαναπεί άλλωστε, οι επιστημονικές θεωρίες δεν είναι απλά "θεωρίες" με την καθομιλουμένη έννοια. Αυτή η σύγχυση βέβαια βολεύει αρκετούς και μάλλον χρησιμοποιείται σκόπιμα ώστε να εξισωθούν απλές εικασίες και εξωπραγματικές υποθέσεις με τις επιστημονικές θεωρίες. Κάτι παρόμοιο δηλαδή και με τον όρο "πίστη".

Εν τω μεταξύ, το Συμβούλιο Εκπαίδευσης του Κάνσας πέρασε ένα ψήφισμα το Νοέμβρη όπου υποχρεώνει τα σχολεία της πολιτείας να διδάσκουν υποχρεωτικά τον ΕΣ και να αμφισβητείται η θεωρία της εξέλιξης. Eξοβελίζεται λοιπόν ο Δαρβίνος από το Kάνσας. Το Συμβούλιο πραγματικά πρωτοτύπησε και ξαναέγραψε τον ορισμό της επιστήμης ώστε αυτή να περιλαμβάνει και υπερφυσικές εξηγήσεις για φυσικά φαινόμενα *. Το κατά πόσο τα τεκταινόμενα στην Αμερική έχουν αντίκτυπο στην Ελλάδα, δεν το γνωρίζω. Όμως κάποια τέτοια παραδείγματα δίνουν το πρώτο στίγμα... Βέβαια δεν λείπουν και αυτοί που έβλεπαν στον ΕΣ μια απέλπιδα προσπάθεια να εισαχθεί ο δογματισμός και η θρησκεία στην επιστήμη, και κατηγορούν τους "δόλιους (ή παρασυρμένους) αρθρογράφους"(sic) ότι προσπαθούν να παρουσιάσουν το ΕΣ σαν τον Δημιουργισμό, ότι "...δεν είναι δυνατόν η "σύμπτωση" να κατασκευάσει κάτι τόσο περίπλοκο όσο η ζωή που βλέπουμε και βιώνουμε", ότι " Οι αθεϊστές λοιπόν, που ως τώρα χρησιμοποιούσαν την Εξελικτική θεωρία ως "αντίπαλον δέος" κατά της πίστης σε Δημιουργό, είδαν με τον Ευφυή Σχεδιασμό να γκρεμίζεται και αυτό το κάστρο τους..." και άλλα πολλά τετριμμένα και χιλιοειπωμένα. Σε όλους αυτούς θα πρότεινα να διαβάσουν αυτό.


Λιακόπουλος - Η Λευκή Πυραμίδα

Σε διάφορες εκπομπές του, ο γνωστός πλέον για τις τερατολογίες του κ. Λιακόπουλος, αναφέρθηκε στην λεγόμενη Λευκή Πυραμίδα που βρίσκεται κάπου στην Κίνα. Δείχνοντας μια παλιά ασπρόμαυρη φωτογραφία (που φαίνεται παρακάτω), αναρωτούσε τον εαυτό του τι κρύβει από κάτω της η μεγάλη αυτή λευκή πυραμίδα, και ποιοί ζουν εκεί μέσα της (ή κάτω της). Πως έχει λοιπόν η ιστορία; Το 1994 ο συγγραφέας/ερευνητής (...) Hartwig Hausdorf εξέδωσε το βιβλίο του Die Weisse Pyramide , που στα γερμανικά σημαίνει Η Λευκή Πυραμίδα. Σ' αυτό περιγράφει τα ταξίδια του μέσα στην Κίνα όπου ψάχνει γι' αυτή την μεγάλη πυραμίδα. Δεν κατάφερε να την βρει ποτέ, αλλά έβγαλε φωτογραφίες διαφόρων άλλων πυραμίδων μέσα στην Κίνα. Η αρχική πηγή του Hausdorf για την Λευκή Πυραμίδα, ήταν το βιβλίο του Bruce Cathie The Bridge to Infinity (1983) (Η Γέφυρα στο Άπειρο) όπου αναφέρει την μαρτυρία ενός αμερικανού πιλότου, του James Gaussman.

Όπως λέει ο Cathie, ο James Gaussman πετούσε μια αποστολή ρουτίνας μεταξύ Κίνας και Ινδίας κατά τον 2ο παγκόσμιο πόλεμο, όπου υπέστη κάποιο μηχανικό πρόβλημα που τον ανάγκασε να μειώσει το ύψος του. Σε μια αναφορά του στην υπηρεσία πληροφοριών φέρεται να είπε: "Έγειρα απότομα ώστε ν' αποφύγω ένα βουνό και βγήκαμε σε μια επίπεδη κοιλάδα. Ακριβώς από κάτω ήταν μια γιγάντια λευκή πυραμίδα. Έμοιαζε σαν να είχε βγει από παραμύθι. Περιβαλλόταν από ένα εκτυφλωτικό λευκό. Αυτό θα μπορούσε να είναι μέταλλο ή κάποιο είδος πέτρας. Ήταν ολόλευκη σε όλες τις πλευρές. Το αξιοσημείωτο ήταν η κορωνίδα της, ένα τεράστιο κομμάτι ενός υλικού που έμοιαζε με πολύτιμο λίθο που θα μπορούσε να είναι και κρύσταλλος. Δεν μπορούσαμε να προσγειωθούμε αν και θέλαμε. Μείναμε έκθαμβοι από το μεγαλειώδες μέγεθος του πράγματος."

Ο Cathie όμως δεν αναφέρει το πως ήρθε στην κατοχή του η αναφορά του Gaussman ενώ δεν υπάρχουν άλλες πηγές που ν' αναφέρουν την ιστορία του. Υπάρχει όμως μια αρκετά παρόμοια αναφορά που μάλλον είναι η πηγή αυτή της ιστορίας. Είναι η αναφορά του συνταγματάρχη Maurice Sheahan, διευθυντή του τμήματος Άπω Ανατολής της αεροπορικής εταιρίας Trans World Airline. Η μαρτυρία του Sheahan δημοσιοποιήθηκε από τους New York Times στις 28 Μαρτίου 1947. Ο Sheahan αναφέρει ότι είδε μια πυραμίδα στους πρόποδες των βουνών Qin Ling, περίπου 40 km νοτιο-δυτικά του Xi'an (ξιάν) στην επαρχία Shaanxi. Εκτιμά το ύψος της γύρω στα 1000 πόδια (304 μέτρα), και το μήκος της στα 1500 πόδια (457 μέτρα). Η πυραμίδα του Χέοπα έχει ύψος 138,75 m. Ο Sheahan δεν ανέφερε πουθενά για το αν ήταν λευκή ή για την κορωνίδα της με τους κρυστάλλους. Η παραπάνω φωτογραφία εμφανίστηκε από τους New York Times δυο μέρες μετά το σχετικό άρθρο.

Ο Sheahan το 1961 έκανε μια επανεκτίμηση του ύψους της πυραμίδας που είχε δει και είπε πως τα 1000 πόδια είναι μάλλον υπερβολικά. Είπε ότι στην πραγματικότητα πρέπει να ήταν γύρω στα 500 πόδια. Όπως και να ΄χει, η πυραμίδα που δείχνει η φωτογραφία ούτε εκτυφλωτικά λευκή είναι, ούτε έχει το τέλειο πυραμιδικό σχήμα που ανέφερε ο Sheahan.

Αν και είναι άγνωστο στους περισσότερους, στην Κίνα υπάρχουν γύρω στις 100 πυραμίδες, κοντά στην πόλη Ο Στρατός των Πήλινων ΠολεμιστώνXi'an της επαρχίας Shaanxi. Οι περισσότερες είναι τύμβοι αυτοκρατόρων της δυναστείας Χαν και της δυναστείας Τανγκ. Εκεί υπάρχει και ο τάφος του Αυτοκράτορα Qin Shi Huang που ενοποίησε την Κίνα το 221 π.Χ. και που άρχισε την κατασκευή του Σινικού Τείχους (ο Αυτοκράτορας αυτός λεγόταν και Shi Huangdi ). Δίπλα στο τάφο του Shi Huangdi υπάρχει και ο λεγόμενος "Στρατός των Πήλινων Πολεμιστών". Αυτό βέβαια δεν φαίνεται και πολύ περίεργο αν αναλογιστεί κανείς ότι η πόλη Xi'an ήταν η αρχαία πρωτεύουσα της Σινικής Αυτοκρατορίας.

Φωτογραφίες από διάφορες άλλες διάσπαρτες πυραμίδες στην περιοχή μπορείτε να δείτε εδώ, και εδώ, και εκεί. Η πυραμίδα που φαίνεται στην ασπρόμαυρη φωτογραφία, είναι τελικά το Μαυσωλείο του Maoling, όπως φαίνεται και στη συνέχεια. Είναι ο τύμβος του Αυτοκράτορα Wudi (140 π.Χ. - 87 π.Χ.) που βρίσκεται 45 χιλιόμετρα από το Xi'an. Μάλιστα, όπως αναφέρεται και σε αυτή την ιστοσελίδα που ασχολείται με το θέμα της λευκής πυραμίδας, ένα τουριστικό βιβλίο για την πόλη Xi'an αναφέρει ότι "το 1930, ένας αμερικανός πιλότος, βγάζοντας φωτογραφίες από αέρος, εξέλαβε το Μαυσωλείο του Maoling σαν την ανακάλυψη μιας Κινεζικής πυραμίδας". Αν και η αναφορά Το Μαυσωλείο του Maolingτου βιβλίου αναφέρει λανθασμένη δεκαετία, ίσως να δίνει ένα τέλος στην ιστορία με το "μυστήριο" της λευκής πυραμίδας.

Πάντως αυτό που μου προκαλεί απορία σχετικά με τον κ. Λιακόπουλου είναι η αναφορά του στην έρημο Τακλαμακάν (Taklamakan). Ο κ. Λιακόπουλος ανέφερε ότι η λευκή πυραμίδα βρίσκεται στην έρημο τακλαμακάν και έδειχνε την προαναφερθείσα ασπρόμαυρη εικόνα του Μαυσωλείου του Maoling. Βέβαια εδώ υπάρχει ένα μικρό πρόβλημα. Η έρημος τακλαμακάν βρίσκεται στην επαρχεία Xinjiang της Κίνας ενώ η λευκή πυραμίδα στην επαρχία Shaanxi (ή έστω η αρχική αναφορά για την θέαση της λευκής πυραμίδας). Η Shaanxi βρίσκεται στην Κεντρική Κίνα ενώ η Xinjiang στην βορειο-δυτική (όπως φαίνεται και σε αυτόν τον χάρτη). Κάτι χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά η μια από την άλλη δηλαδή. Ουδέν σχόλιον...


Διασπορά ψευδών ειδήσεων (εορταστικόν)

Παίρνοντας αφορμή από μια επιστολή όπου μου έστειλε ένας αναγνώστης, αποφάσισα ν' αναφέρω δυο περιπτώσεις όπου τα ΜΜΕ αναπαράγουν και διαδίδουν άκριτα εξωφρενικούς ισχυρισμούς. Θ' αρχίσω με την επιστολή που μου έστειλε στις 9/11/2005 ο κ. Πετρόπουλος αναφορικά με τα βιοφωτόνια και την ραδιοφωνική εκπομπή του Antenna "πλανήτης Happy".

 

-Βιοφωτόνια

Αγαπητέ κύριε Μούστρη,

Πρόσφατα ενημερώθηκα για τη ύπαρξη της ελληνικής έκδοσης του skepdic και φαίνεται πως επιτέλους θα έχουμε την ευκαιρία να παρακολουθούμε την κινητικότητα της "παραεπιστημονικής" κοινότητας και στην Ελλάδα. Καλή επιτυχία.

Αφορμή για την επιστολή μου είναι η χθεσινή (8 Νοεμβρίου) εκπομπή του ραδιοφώνου του Antenna "Πλανήτης Happy" της Μαρίας Παπαπαναγιώτου. Ίσως το όνομα της εκπομπής να μην προδιαθέτει κάποιον να την πάρει στα σοβαρά, όμως, αν δεν απατώμαι, η κα Παπαπαναγιώτου είναι η συντάκτρια του Antenna για θέματα υγείας και λίγο πολύ όλοι μας έχουμε παρακολουθήσει κάποιο ρεπορτάζ της σχετικό με σοβαρά ιατρικά θέματα.

Το αντικείμενο της εκπομπής ήταν σε γενικές γραμμές η "Κβαντική Ιατρική" και πιο συγκεκριμένα η χρήση των ιδιοτήτων τον "βιοφωτονίων" για την ίαση ασθενειών. Μπορεί γιατρός να μην είμαι αλλά καταλαβαίνω πάνω κάτω όταν κάποιος προσπαθεί να ντύσει τις ανοησίες του με επιστημονικοφανή ονόματα.

Ο προσκεκλημένος της κας Παπαπαναγιώτου (συγχωρήστε με άλλα δεν συγκράτησα το όνομά του) ήταν, απ' ότι κατάλαβα ένας μαθηματικός ο οποίος έχει βαλθεί να αποκρυπτογραφήσει τα μυστικά της υγείας μας μέσω των βιοφωτονίων. Σύμφωνα με τα λεγόμενά του, μετά από τον πρόλογο των ανούσιων "η ύλη είναι ενέργεια αλλά είναι και πληροφορία", το DNA μας βρίθει από πληροφορία την οποία μας μεταφέρει απλόχερα μέσω των βιοφωτονίων. Βέβαια, μας πληροφορεί ο επιστήμονας, τα βιοφωτόνια αυτά είναι "ολογραμματικά" και αρκεί να έχουμε ένα σαρωτή και θα μας αποκαλύψουν ό,τι θέλουμε να ξέρουμε για την κατάσταση της υγείας μας αλλά και για τις ασθένειες που πρόκειται να πάθουμε.

Ασφαλώς, χρησιμοποιώντας τις συχνότητες που παίρνουμε από τα βιοφωτόνια και λούζοντας τα κύτταρά μας με αυτές μπορεί ο κύριος αυτός να θεραπεύσει 3000(!) ασθένειες. Μπορεί βέβαια, εκτός από καλή υγεία, να μας εναρμονίσει και με τη συμπαντική συχνότητα. Μάλιστα μας πληροφορεί ότι το 20% των ανθρώπων που έρχονται στον χώρο του (δε θυμάμαι αν ήταν ιατρείο, εργαστήριο ή κάτι άλλο) έχουν "αρρύθμιστα" εγκεφαλικά κύτταρα τα οποία μπορεί να επαναρρυθμίσει.

Είναι αλήθεια ότι την στιγμή που άκουγα την εκπομπή και ίσως παροτρυνόμενος από τον ενθουσιασμό της παρουσιάστριας για την πρωτοποριακή έρευνα του καλεσμένου της, πίστευα ότι είχε βγάλει τους όρους αυτούς από το μυαλό του. Έπειτα, αφού έκανα στοιχειώδεις έρευνες, είδα ότι έννοιες όπως τα βιοφωτόνια υπήρχαν από το 1970 και έχουν κατά καιρούς χρησιμοποιηθεί από "εναλλακτικές" ιατρικές μεθόδους. Μάλιστα με μεγάλη μου έκπληξη έμαθα πως έχουν και πραγματική υπόσταση, χωρίς βέβαια να έχουν τις τρομερές δυνατότητες που αναφέρθηκαν.

Αυτό που με εξόργισε πάνω απ' όλα στην εκπομπή της κας Παπαπαναγιώτου είναι ότι ενώ εγώ τράβαγα τα μαλλιά μου από τις εκφράσεις τύπου "συμπαντική εναρμόνιση" του κυρίου προσκεκλημένου, η παρουσιάστρια όχι μόνο δεν επέδειξε ίχνος σκεπτικισμού, αλλά απεναντίας χαχάνιζε διαρκώς αποκαλώντας τον προσκεκλημένο της "ιδιοφυΐα" (ακόμα και "genius"), "μπροστά από την εποχή του", και τον παρακαλούσε να κρατήσει την συζήτηση απλή γιατί οι ακροατές δε θα καταλάβαίνουν.

Μάλλον οι ακροατές καταλαβαίνουν πιο πολλά απ' όσα νομίζετε.

Με εκτίμηση Αντώνης Γ. Πετρόπουλος

Δυστυχώς ο ανορθολογισμός κάνει προέλαση στην χώρα μας, συνεπικουρούμενος από την ημιμάθεια -και πολλές φορές την αμάθεια- των ανθρώπων που εργάζονται στα ΜΜΕ. Δεν αποκαλώ την κ. Παπαπαναγιώτου ημιμαθή ή αμαθή. Σίγουρα όμως κάτι πάει στραβά στην όλη υπόθεση. Αν τα πράγματα είναι όπως τα αναφέρει ο κ. Πετρόπουλος, τότε το λιγότερο που θα μπορούσε να κάνει η κ. Παπαπαναγιώτου είναι να έχει μια κριτική στάση στα λεγόμενα του καλεσμένου της (κβαντική ιατρική; χμμ...). (ρηχός κοινωνιολογικός στοχασμός επί του θέματος: αναγνωρίζοντας ότι το παραπάνω ανήκει σε μια ευρύτερη στροφή των ΜΜΕ προς το υπερ/παραφυσικό-ψευδοεπιστημονικό, αναρωτιέμαι τελικά αν τα ΜΜΕ προωθούν αυτά τα θέματα ώστε τελικά αυτά βρίσκουν μεγαλύτερη απήχηση στην κοινωνία, ή αν τα θέματα αυτά έχουν βρει ήδη απήχηση στην κοινωνία και η στροφή των ΜΜΕ απλά αντικατοπτρίζει την αλλαγή αυτή. Βλέποντας τα πράγματα με τη σκοπιά ενός μηχανικού συστημάτων, θα έλεγα ότι υπάρχει θετική ανάδραση των ΜΜΕ και της κοινωνίας πάνω σ' αυτά τα θέματα. Δηλαδή, συμβαίνουν και τα δυο).

 

-Η ελληνική γλώσσα είναι το «κλειδί» για τους «έξυπνους» υπολογιστές;

Το δεύτερο παράδειγμα που θέλω ν' αναφέρω είναι ένα άρθρο της εφημερίδας Απογευματινή της Κυριακής που δημοσιεύτηκε στις 31/12/2005 (μάλλον για να τελειώσει καλά το '05 ή για να μπει καλά το '06;). Αφορά σε ένα γνώριμο θέμα στο skepdic και δεν είναι άλλο από τους λεξάριθμους, την ελληνική γλώσσα και τους υπολογιστές. Επειδή η Απογευματινή δεν υπάρχει on-line (ή τουλάχιστον, αυτό που υπάρχει δεν μπορεί να αποκαλεστεί "διαδικτυακή παρουσία" της Απογευματινής), παραθέτω ολόκληρο το άρθρο στη συνέχεια.

ΚΑΘΕ ΛΕΞΗ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΑΡΙΘΜΟΣ

Η ελληνική γλώσσα είναι το «κλειδί» για τους «έξυπνους» υπολογιστές


ΟΙ ΕΙΔΙΚΟΙ ΕΠΙΔΙΩΚΟΥΝ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΕΝΟΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗ ΤΟΥ ΟΠΟΙΟΥ ΤΟ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ ΘΑ ΒΑΣΙΖΕΤΑΙ ΣΕ ΜΙΑ ΑΛΛΗ ΓΛΩΣΣΑ-ΜΗ ΣΗΜΕΙΑΚΗ-ΚΑΙ ΤΕΤΟΙΑ ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΟ Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ

Κάθε λέξη είναι αριθμός. Σε κάθε αριθμό από το 1 έως 4.200 αντιστοιχεί ένα σύνολο λέξεων από τις 253.000 λέξεις (κύρια και απλά ονόματα) της ελληνική γλώσσας. Η ιδιότητα της κάθε λέξεως που αντιστοιχεί στον ίδιο αριθμό είναι η εξής: Το άθροισμα της κατά το Α αριθμητικό σύστημα των Ελλήνων, δηλαδή : α ίσον 1, β ίσον 2, γ ίσον 3 κλπ, είναι το ίδιο με τον αριθμό που αντιστοιχούν. Αυτό είναι το "Ισοψηφικόν Λεξικόν της Ελληνικής Γλώσσης", το πρώτο στην ιστορία της ανθρωπότητας και το λεξικό αυτό θα ανοίξει το δρόμο για τους νοήμονες υπολογιστές, όπως αναφέρει ο συγγραφέας του, καθηγητής, μαθηματικός στα ΤΕΙ Λαρίσης, Κοσμάς Μαρκάτος:
«Οι ειδικοί των υπολογιστών έχουν καταλήξει στο ότι η αγγλική γλώσσα θεωρείται πεπερασμένη για τους δύο στόχους που θέτουν τώρα και στο μέλλον. Οι στόχοι είναι: Η κατασκευή ενός υπολογιστού, του οποίου το λογισμικό θα βασίζεται σε γλώσσα εκτός της αγγλικής και η ταχεία και ακριβής μετάφραση από μια γλώσσα σε άλλη. Ειδικοί (Μπιλ Γκέιτς κ.ά.) αναζήτησαν μια άλλη γλώσσα -μη σημειακή- κι αυτό το βρήκαν μόνο στην ελληνική γλώσσα.

Προσδιορισμός

Όχι μόνο η αγγλική, όλες οι άλλες γλώσσες της υδρογείου χαρακτηρίζονται σημειακές, πεπερασμένες. Η ελληνική είναι μη πεπερασμένη και νοηματική» λεει ο κ. Μαρκάτος, προσθέτοντας ότι η διαφορά μεταξύ της σημειακής και της νοηματικής γλώσσας ειναι ότι «η απόσταση του όντος και του ονόματος που απεικονίζει το ον στις σημειακές γλώσσες είναι απροσδιόριστο. Στην ελληνική γλώσσας, όμως, είναι προσδιορίσιμος και ακριβής και σχεδόν κοντά στο μηδέν. Δηλαδή, αυτό που λέει η σημασία της λέξεως είναι πολύ κοντά στο όν που απεικονίζει».

Γιατί η ελληνική γλώσσα είναι νοηματική;

« Οφείλεται στο ότι έγινε εξαρχής μαθηματική σύνδεση της λέξης. Η λέξη έγινε και μαθηματικό όνομα, με την παρουσία του αριθμού. Δεύτερος λόγος είναι η δύναμη των μορίων. Αντωνυμίες κλπ που προστίθενται στο όνομα και το κάνουν σύνθετο. Στην ελληνική γλώσσα είναι διακεκριμένα και λειτουργήσιμα, ενώ αυτό δεν συμβαίνει σε όλες τις άλλες γλώσσες. Όταν έχουμε σύνθετες λέξεις ξέρουμε τη σημασία τους. Για παράδειγμα, η λέξη ανελκυστήρ. Συντίθεται από το "ανά" ένα μόριο που είναι πρόθεση και από το "έλκειν", που σημαίνει ελκύω. Δείχνει, δηλώνει την κίνηση που κάνει το πράγμα "άνω-κάτω". Πάει επάνω και επιστρέφει ».
Ο κ. Μαρκάτος τονίζει πως « το μέλλον των υπολογιστών είναι στην ελληνική γλώσσα. Μέσω αυτής θα επιτευχθεί η επικοινωνία ανθρώπου και μηχανής κι αυτό σημαίνει ότι η μηχανή θα αποκτήσει το έλλογο στοιχείο.

Ο Δημόκριτος

Ο άνθρωπος, έτσι, θα μπορεί να θέτει ερωτήσεις στον υπολογιστή -όπως: Τι είναι Θεός; Τι είναι Σύμπαν;- και αυτός να απαντά μέσω όμως της ελληνικής γλώσσας εφόσον το λογισμικό θα είναι στην ελληνική. Ο Δημόκριτος διατύπωσε την έννοια του ατόμου και από την ελληνική γλώσσα προβλέπεται η "διάσπαση των ατόμων" και όχι η "διάσπαση του ατόμου". Ο Αριστοτέλης προχωράει πιο πέρα και ομιλεί για "άτμητο χρόνο". Μιλά για άτομα του χρόνου», εξηγεί ο κ. Μαρκάτος. « Όπως λέμε άτομα της ύλης, ο Αριστοτέλης μιλά για άτομα του χρόνου. Οτι ο χρόνος δεν υποδιαιρείται συνεχώς σε δευτερόλεπτα, εκατομμυριοστό, δισεκατομμυριοστό... κάπου σταματάει. Κι αν αυτό διασπαστεί με κάποιον τρόπο, φανταστείτε τι θα γίνει ».

Φυσική διαδικασία

Στη λεξαριθμική θεωρία -την οποία έχει αναπτύξει ο Κοσμάς Μαρκάτος- έχει εισαχθεί η έννοια του γενεαλογικού δένδρου των εννοιών: « Το έχει θίξει ο Αριστοτέλης και το χρησιμοποιώ ως εργαλείο. Δηλαδή, όπως οι άνθρωποι έχουν γενεαλογικά δένδρα, έτσι έχουν και οι έννοιες. Υπάρχουν γεννήτορες έννοιες που παράγουν άλλες έννοιες. Οι παραγόμενες έννοιες είναι όμοιες, όπως είναι και όλα τα μέλη ενός γενεαλογικού δένδρου. Οι έννοιες, λοιπόν, γένος και άτομον, ανήκουν στο ίδιο γενεαλογικό δένδρο.
Τα μέλη ενός γενεαλογικού δένδρου είναι όμοια, που σημαίνει ότι το ένα μπορεί να αντικαταστήσει το άλλο, αμοιβαία. Άρα, ένα άτομο μπορεί να αντικαταστήσει το γένος ή το γένος το άτομο. Για το γένος όμως, γνωρίζουμε ότι έχουμε γένος και είδη. Το γένος διαιρείται. Αφού το γένος, διαιρείται και το άτομο είναι όμοια μορφή με το γένος, συνεπάγεται ότι και το άτομο διαιρείται.
Κι αφού διαιρείται δεν είναι άτμητο θεωρητικά, αποτελείται από άλλα άτομα μέσα, σωματίδια, τα οποία ανακαλύφθηκαν τον 20ό αιώνα. Η δυνατότητα της διασπάσεως των ατόμων προβλέπεται από τη δομή της ελληνικής γλώσσας. Όμως, άλλο προβλέπεται και άλλο να πραγματοποιηθεί από τον άνθρωπο. Η διαφορά είναι ότι αυτή η διάσπαση δεν αποτελεί φυσική διαδικασία και κάθε διαδικασία που δεν είναι φυσική είναι επικίνδυνη για το άτομο.
Στην κατεύθυνση αυτή έχει "κατηγορηθεί" επιστημονικά ο Δημόκριτος ότι δεν προέβλεψε τη διάσπαση του ατόμου. Ο Δημόκριτος έβλεπε τη διάσπαση, αλλά ως Έλλην δεν θα το έκανε ποτέ, διότι δεν αποτελεί φυσική διαδικασία ».

Τα λεγόμενα του κ. Μαρκάτου έχουν μάλλον ύποπτη ομοιότητα με το κείμενο του Hellenic Quest. Κάτι τέτοιο είναι αναμενόμενο μιας και το Hellenic Quest αναπαράγεται από πολλούς "ελληνοκεντρικούς" συγγραφείς αφού αποτελεί την "επιβεβαίωση" των ευσεβών τους πόθων για το μεγαλείο της ελληνικής γλώσσας. Αρχίζοντας λοιπόν ο κ. Μαρκάτος, μας λέει ότι,

Οι ειδικοί των υπολογιστών έχουν καταλήξει στο ότι η αγγλική γλώσσα θεωρείται πεπερασμένη για τους δύο στόχους που θέτουν τώρα και στο μέλλον. Οι στόχοι είναι: Η κατασκευή ενός υπολογιστού, του οποίου το λογισμικό θα βασίζεται σε γλώσσα εκτός της αγγλικής και η ταχεία και ακριβής μετάφραση από μια γλώσσα σε άλλη. Ειδικοί (Μπιλ Γκέιτς κ.ά.) αναζήτησαν μια άλλη γλώσσα -μη σημειακή- κι αυτό το βρήκαν μόνο στην ελληνική γλώσσα.

Πρώτη παρατήρηση που έχω να κάνω είναι ότι οι ειδικοί αυτοί δεν έχουν ονόματα. Ποιοι είναι αυτοί οι ειδικοί; Που είναι δημοσιευμένη η άποψή τους ότι η αγγλική είναι πεπερασμένη; Οι στόχοι που αναφέρει ο κ. Μαρκάτος είναι ψευδείς κατά το ήμισυ. Δηλαδή, δεν υπάρχει στόχος να κατασκευαστεί υπολογιστής του οποίου το λογισμικό θα βασίζεται σε γλώσσα πέραν της αγγλικής γιατί πολύ απλά το λογισμικό ενός υπολογιστή δεν βασίζεται σε ανθρώπινες (φυσικές) γλώσσες. Ο υπολογιστής "καταλαβαίνει" μόνο 0 και 1. Δυαδικές καταστάσεις. Όλα τα προγράμματα που γράφονται σε γλώσσες προγραμματισμού μεταφράζονται στον λεγόμενο κώδικα μηχανής ο οποίος είναι μια σειρά από 0 και 1, δηλαδή bits. Αυτό καταλαβαίνει ένας υπολογιστής (αν μπορούμε να πούμε ότι καταλαβαίνει). Επειδή είναι πολύ δύσκολο ένας άνθρωπος να γράψει απ' ευθείας κώδικα μηχανής, έχει αναπτυχθεί η μια υψηλότερου επιπέδου γλώσσα προγραμματισμού, η οποία είναι πιο "φιλική" προς τον άνθρωπο. Αυτή είναι η assembly, η οποία είναι και η χαμηλότερου επιπέδου γλώσσα προγραμματισμού (δεδομένου ότι ο κώδικας μηχανής δεν θεωρείται καν γλώσσα προγραμματισμού από τους ανθρώπους λόγω της δυσκολίας του). Στους παλιούς υπολογιστές, οι άνθρωποι τους προγραμμάτιζαν γράφοντας assembly. Σιγά σιγά άρχισαν ν' αναπτύσσονται και πιο υψηλού επιπέδου γλώσσες όπως η C/C++, Fortran, Pascal, Lisp, Basic κλπ. Κάθε μια γλώσσα προγραμματισμού επιτελεί κάποιον ειδικό σκοπό. Όλες όμως μεταφράζονται τελικά σε κώδικα μηχανής για να εκτελεστούν από τον υπολογιστή.

Ίσως ο κ. Μαρκάτος να συγχέει τη γλώσσα που χρησιμοποιεί κάποιο πρόγραμμα του υπολογιστή για να επικοινωνήσει με τον χρήστη. Δηλαδή τη γλώσσα διεπαφής ανθρώπου-μηχανής. Για παράδειγμα, το λειτουργικό σύστημα Windows υπάρχει σε πολλές εκδόσεις ανάλογα με τη χώρα - ελληνικά, αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά, κινέζικα κλπ. Η γλώσσα διεπαφής λοιπόν δεν έχει να κάνει με τη γλώσσα που είναι γραμμένο το λογισμικό το ίδιο, δηλαδή τα Windows. Τα Windows βρίσκονται σε κώδικα μηχανής στον υπολογιστή.

Ο δεύτερος στόχος που αναφέρει ο κ. Μαρκάτος είναι όντως υπαρκτός και μεγάλου ενδιαφέροντος μάλιστα. Είναι ένας κλάδος της Τεχνητής Νοημοσύνης και ονομάζεται Μηχανιστική Μετάφραση (Machine Translation). Σκοπός της μηχανιστικής μετάφρασης είναι να μεταφράζει ένας υπολογιστής κείμενα από μια γλώσσα σε μια άλλη. Ο ισχυρισμός του κ. Μαρκάτου ότι ειδικοί (η αναφορά στον Μπιλ Γκέιτς είναι αφελής μιας και ο Γκέιτς μπορεί να έχει τη μεγαλύτερη εταιρία πληροφορικής στον κόσμο, αλλά κάθε άλλο παρά ειδικός είναι στην Τεχνητή Νοημοσύνη) ψάχνουν διαφορετική γλώσσα από την αγγλική για μετάφραση, στερείται νοήματος μιας και η μετάφραση μιας γλώσσας σε μια άλλη σημαίνει ότι έχουμε δυο οποιεσδήποτε γλώσσες (όχι αναγκαία την αγγλική ή την ελληνική) και προσπαθούμε να αντιστοιχίσουμε φράσεις της μιας σε φράσεις της άλλης. Δεν χρησιμοποιείται η αγγλική σ' αυτή την διαδικασία. Οι μόνες γλώσσες που χρησιμοποιούνται είναι οι γλώσσες προγραμματισμού ώστε να προγραμματίσουμε τον υπολογιστή για να κάνει τη μετάφραση.

Στη συνέχεια ο κ. Μαρκάτος κάνει τη διάκριση μεταξύ νοηματικής και σημειακής γλώσσας λέγοντας ότι,

η απόσταση του όντος και του ονόματος που απεικονίζει το ον στις σημειακές γλώσσες είναι απροσδιόριστο. Στην ελληνική γλώσσας, όμως, είναι προσδιορίσιμος και ακριβής και σχεδόν κοντά στο μηδέν. Δηλαδή, αυτό που λέει η σημασία της λέξεως είναι πολύ κοντά στο όν που απεικονίζει.

Όπως έχει σημειώσει και ο Μανώλης Παρούσης στην απάντηση του για τους λεξαρίθμους, οι νοηματικές γλώσσες είναι οι γλώσσες των κωφών. Αλλά ας θεωρήσουμε ότι ο κ. Μαρκάτος δίνει το δικό του ορισμό για το τι είναι η νοηματική γλώσσα. Μπορεί άλλωστε να το κάνει, αρκεί να δηλώσει εξαρχής τον ορισμό του. Έχει όμως ο ορισμός που δίνει παραπάνω, νόημα; Ο ορισμός αυτός είναι αρκετά ασαφής ως προς το τι είναι η απόσταση του όντος και του νοήματος της λεξης. Ορίζεται πουθενά αυτή η απόσταση; Είναι μετρήσιμη; Υπάρχει κανένας μαθηματικός τύπος ώστε να δείξουμε ότι στην ελληνική η απόσταση αυτή είναι πολύ κοντά στο μηδέν; Το πράγμα φαίνεται να ξεδιαλύνει με την παρακάτω παράγραφο του κ. Μαρκάτου,

Δεύτερος λόγος είναι η δύναμη των μορίων. Αντωνυμίες κλπ που προστίθενται στο όνομα και το κάνουν σύνθετο. Στην ελληνική γλώσσα είναι διακεκριμένα και λειτουργήσιμα, ενώ αυτό δεν συμβαίνει σε όλες τις άλλες γλώσσες. Όταν έχουμε σύνθετες λέξεις ξέρουμε τη σημασία τους. Για παράδειγμα, η λέξη ανελκυστήρ. Συντίθεται από το "ανά" ένα μόριο που είναι πρόθεση και από το "έλκειν", που σημαίνει ελκύω. Δείχνει, δηλώνει την κίνηση που κάνει το πράγμα "άνω-κάτω". Πάει επάνω και επιστρέφει .

Ο κ. Μαρκάτος φαίνεται να εννοεί ότι οι λέξεις παράγονται από άλλες λέξεις με τέτοιο τρόπο ώστε ο συνδυασμός των γεννητόρων λέξεων (που είναι η καινούργια λέξη) να περιγράφει το αντικείμενο ικανοποιητικά. Το παράδειγμα για τον ανελκυστήρα είναι ότι οι λέξεις "ανά" και "έλκειν" όταν συνδυαστούν σωστά ("ανελκυστηρ") τότε περιγράφουν ικανοποιητικά το ον, που στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι η φυσική υλοποίηση του ανελκυστήρα. Δηλαδή η έννοια της λέξεως "ανελκυστήρ", όπως προκύπτει από τις γεννήτορες λέξεις του, περιγράφει ουσιαστικά το αντικείμενο "ανελκυστήρ". Αν και αυτό ισχύει στην συγκεκριμένη περίπτωση, και σε πολλές άλλες περιπτώσεις βέβαια, πρέπει κατ' αρχήν να σημειώσουμε ότι το ίδιο συμβαίνει και με άλλες γλώσσες. Τουλάχιστον στα αγγλικά και τα γερμανικά (τα οποία γνωρίζω). Οπότε κάτι τέτοιο δεν είναι αποκλειστικό προνόμιο της ελληνικής. Υπάρχει όμως ένα πρόβλημα. Ο ανελκυστήρ όντως προκύπτει από το "ανά" και "έλκειν". Όμως το "ανά" από που προκύπτει; Το "έλκειν"; Ίσως να υπάρχουν άλλες λέξεις που γεννούν τις δυο αυτές. Και αυτές από που προκύπτουν; Και οι γεννήτορες αυτών; Και αυτές που γέννησαν τις γεννήτορες; Πέφτουμε έτσι σε μια ατέρμονα αναδρομή. Στο τέλος καταλήγουμε σε ενα βασικό λεξιλόγιο, ένα πρώτο πυρήνα της γλώσσας, όπου οι λέξεις αντιστοιχήθηκαν τυχαία σε αντικείμενα και έννοιες. Και όταν λέω τυχαία εννοώ κατά σύμβαση. Συμφωνήθηκε κάποτε ότι π.χ. το αντικείμενο "πέτρα" θα το συμβολίζουν με την αλληλουχία γραμμάτων "λας". Είναι θέμα σύμβασης. Συνεπώς δεν υπάρχει ουσιαστική σύνδεση της λέξης με το αντικείμενο που περιγράφει. Η έννοια όμως της λέξης έχει σαφώς σχέση με το αντικείμενο γιατί εξ' ορισμού η έννοια της λέξης είναι η έννοια του αντικειμένου που εκφράζει! Ο κ. Μαρκάτος ουσιαστικά λέει μια ταυτολογία.

Στη συνέχεια ο κ. Μαρκάτος συνεχίζει προσφέροντας ένα αστήριχτο επιχείρημα σχετικά με τους υπολογιστές και την ελληνική γλώσσα λέγοντας,

το μέλλον των υπολογιστών είναι στην ελληνική γλώσσα. Μέσω αυτής θα επιτευχθεί η επικοινωνία ανθρώπου και μηχανής κι αυτό σημαίνει ότι η μηχανή θα αποκτήσει το έλλογο στοιχείο. Ο άνθρωπος, έτσι, θα μπορεί να θέτει ερωτήσεις στον υπολογιστή -όπως: Τι είναι Θεός; Τι είναι Σύμπαν;- και αυτός να απαντά μέσω όμως της ελληνικής γλώσσας εφόσον το λογισμικό θα είναι στην ελληνική

Φυσικά αυτά φαντάζουν αστεία σε όποιον έχει ασχοληθεί με το θέμα της συνείδησης και την τεχνητή νοημοσύνη. Είναι εντελώς εκτός θέματος και φανερώνει άγνοια σχετικά με το πρόβλημα της συνείδησης. Το τι είναι συνείδηση και το πως προκύπτει είναι θέμα πυρετώδους έρευνας αλλά ξέρουμε τουλάχιστον ότι η συνείδηση δεν είναι θέμα γλώσσας (θα μπορούσε να ισχυριστεί ο κ. Μαρκάτος ότι τα μωρά που δεν μιλούν καμία γλώσσα, δεν έχουν συνείδηση;). Τα όσα γράφει στη συνέχεια ο κ. Μαρκάτος νομίζω ότι φανερώνουν σύγχυση. Ο κ. Μαρκάτος κάνει την τρίχα τριχιά κάνοντας μια εσφαλμένη αναλογία. Παρομοιάζει το γενεαλογικό δέντρο των εννοιών με ένα ανθρώπινο γενεαλογικό δέντρο και λέει ότι επειδή δυο μέλη του ανθρωπίνου γενεαλογικού δέντρου είναι "όμοια", τότε και τα μέλη του "γενεαλογικού δέντρου των εννοιών" είναι όμοια. Στην πρώτη περίπτωση όμως, το όμοια σημαίνει ότι μοιάζουν εξωτερικά. Πως μοιάζουν όμως οι έννοιες εξωτερικά; Μπορεί οι έννοιες να προκύπτουν η μια από την άλλη, αλλά δεν είναι σε καμία περίπτωση όμοιες. Έχουν μεν σχέση, αφού συνδέονται με κάποιο τρόπο, αλλά δεν είναι όμοιες. Πιο εκπληκτικός όμως είναι ο ισχυρισμός του κ. Μαρκάτου ότι επειδή δυο μέλη ενός γενεαλογικού δέντρου είναι όμοια, το ένα μπορεί ν' αντικαταστήσει το άλλο. Όπως π.χ. ο εγγονός με τον παππού; Ή η έννοια της "Γης" με τη "Γεωμετρία";

Το κερασάκι βέβαια στην τούρτα είναι η "διαπίστωση" ότι ο Δημόκριτος ήξερε για τη διάσπαση του ατόμου αλλά δεν την έκανε ποτέ γιατί ώς Έλλην δεν θα έκανε κάτι το οποίο δεν είναι φυσική διεργασία. Αυτό δεν το σχολιάζω καν...


Περί αλληλογραφίας

Λόγω των αρκετών επιστολών που μου στέλνετε, νιώθω υποχρεωμένος να ξεκαθαρίσω κάτι. Πολλοί μου στέλνετε επιστολές όπου με ρωτάτε κάτι, και σας απαντάω. Σε άλλους όμως, δεν υπάρχει απάντηση στα mails που στέλνετε. Μερικές φορές νιώθω ότι ίσως κάποιοι το θεωρήσετε αυτό αγενές ή και υπεροπτικό, ότι δηλαδή δεν καταδέχομαι να σας απαντήσω. Θα ήθελα λοιπόν να ξεκαθαρίσω ότι απαντώ σε αυτά που υπάρχει ερώτηση. Διαβάζω όλα τα mails αλλά απαντώ σε αυτά τα οποία νομίζω ότι χρήζουν απάντησης.

Επίσης, η απάντηση στα email σας μπορεί να εμφανιστεί απ' ευθείας στο skepdic. Δηλαδή να μην σας απαντήσω μέσω email αλλά δημόσια. Υπάρχουν περιπτώσεις όπου κάτι τέτοιο μπορεί να γίνει αρκετό καιρό μετά από τη μέρα που διαβάζω κάποια συγκεκριμένη επιστολή. Νομίζω ότι κάποια θέματα που αναφέρουν οι αναγνώστες του skepdic θα ήταν καλό να παρατεθούν δημόσια, μαζί με κριτική. Επειδή αυτό μπορεί να γίνει είτε στα newsletters είτε σαν σχόλια σε καταχωρίσεις, όσα δεν μπορούν να μπουν σε σχόλια, προορίζονται για το newsletter. Όμως μιας και το newsletter εκδίδεται αρκετά αραιά, τελικά η "απάντηση" μου στο mail σας έρχεται ετεροχρονισμένα. Σας ευχαριστώ όλους για τις επιστολές που μου στέλνετε και ελπίζω η φαινομενική σιωπή μου να μην έχει παρεξηγηθεί.

Βέβαια, ορισμένοι αναγνώστες έχουν παρεξηγήσει το skepdic. Μου στέλνουν mail όπου με ρωτούν για το που μπορούν να βρουν την τάδε τράπουλα ταρώ ή που μπορούν να κάνουν βελονισμό ή που γίνεται το συνέδριο εναλλακτικής ιατρικής κλπ. Προτού λοιπόν μου στείλετε κάποιο email, διαβάστε προσεκτικά την εισαγωγή του skepdic. Το skepdic είναι επικριτικό σε τέτοια θέματα και δεν σκοπεύει στην διάδοση προλήψεων/δισειδαιμονιών και ψευδοεπιστήμης. Συνεπώς, ρωτάτε λάθος άτομο για λάθος πράγματα. Μην αναμένετε κάποια απάντηση σε τέτοιες επιστολές.

 

 
Copyright © skepdic.gr
Κεντρική σελίδα Κεντρική σελίδα